In een jarenlange samenwerking zijn we gekomen tot een aanpak die we “!ApplausMuziek” noemen. Muziek maken doe je (meestal) niet alleen, dit geldt voor leerlingen en ook voor de docenten. Bij !ApplausMuziek maken we vanaf de eerste dag samen muziek, zingend, spelend in de ruimte, spelend op je instrument.
Met dit initiatief willen we onze ervaringen delen, ons lesmateriaal ter beschikking stellen, een community bouwen van collega’s, onze visie delen en samen verder ontwikkelen. !ApplausMuziek is voor alle muziekscholen en voor alle individuele docenten die verbinding met collega’s zoeken. Het is laagdrempeling, zonder auditie, en alle beginnende kinderen kunnen meedoen, en samenspel en vrijheid op het instrument staan centraal.
Onze uitgangspunten:
• Muziek is in wezen een sociaal proces dat draait om communicatie. Het leerproces is dat dus ook. Kinderen leren van elkaar net zo veel als van hun leraar. Daarom werken we waar mogelijk met groepen. In de !Applaus samenspeelles leren we zingen, bewegen, luisteren naar elkaar en met elkaar en voor elkaar spelen. In de instrumentale groepsles vormt dat de basis voor de instrumentale vaardigheden.
• Muziek is een natuurlijke behoefte van een kind, en het leerproces sluit daar bij aan. Het muzikale basismateriaal bestaat uit liedjes en (bewegings-) spelletjes: bestaand, geïmproviseerd of in de les gemaakt. Instrumentale techniek verwerven kinderen door middel van spelletjes, prikkelende kunstjes, voor- en na-apen. Alles wordt eerst auditief aangeleerd, notatie volgt later. Samenspelen doen we vanaf de eerste les.
• We spreken één taal, zowel in de instrumentale les als in de !Applausles. Dat geldt voor de muzikale taal (welke liedjes, spelletjes, ritmes, muzikale rollen) maar ook voor de methodische en didactische taal (auditief, solmiseren, ritmetaal, communiceren met de groep).
• Het gaat niet alleen om instrumentale vaardigheden, maar om een brede ontwikkeling van muzikaliteit en creatief vermogen. Een kind heeft voor zijn muzikale ontwikkeling een rijke voedende omgeving nodig. Die omgeving bestaat uit de instrumentale les, maar daarnaast een groep kinderen om samen mee muziek te maken: de samenspeelgroep. Ook de thuissituatie is belangrijk. Daarom willen we u als ouders regelmatig in de les zien, zodat u weet hoe er geoefend wordt en hoe u de kinderen thuis kunt stimuleren.
• Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Bij !Applaus musiceert een kind in een groep en toch kan het op eigen niveau werken aan de liedjes en oefeningen die in de les worden behandeld.
